“Toți copiii au nevoie de un laptop. Nu de un computer, ci de un LAPTOP uman. Mame, tați, bunici și bunicuțe, mătuși, unchi – cineva care să-i țină în brațe, să le citească, să-i învețe. Persoane dragi care să îi îmbrățișeze și să le transmită experiența, ritualurile și cunoștințele a o sută de generații anterioare. Persoane dragi care vor transmite generației următoare așteptările pe care le au de la ei, speranțele și visele lor.” ~ Colin Powell
Reflectând pe marginea acestor cuvinte, care subliniază importanța unui „laptop uman” – o figură metaforică pentru influența caldă și personală a părinților și mentorilor în educația copiilor – putem observa clar cât de profund sunt modelate viețile noastre de cei care ne cresc.
Fiecare decizie pe care o luăm, fie că e personală sau legată de rolul nostru de părinte, pune temelia pentru viitorul copiilor noștri. Decizia unui bunic de a imigra sau alegerea unui părinte de a urma o anumită carieră, au ecouri adânci în viețile noastre și trasează drumuri neașteptate.
Ca părinți sau educatori, suntem responsabili să ne echilibrăm abordarea – să fim fermi, dar și deschiși, adaptându-ne la nevoile copiilor noștri. E ca și cum ai jongla cu limitele, înțelegând când să fii strict și când să oferi mai multă libertate. În acest fel, ajutăm copiii să crească bine echipați pentru a face față provocărilor vieții.
În călătoria de creștere a copiilor, ne confruntăm adesea cu provocări – de la stabilirea regulilor la gestionarea independenței lor crescânde. Fiecare regulă sau limită pe care o impunem contribuie la formarea caracterului lor. E important să ne amintim că aceste reguli ar trebui să fie centrate pe sănătate, educație și siguranță.
De exemplu, când un copil mic are un acces de furie, nu e doar o chestiune de disciplină, ci și o oportunitate de a înțelege și a răspunde nevoilor lui profunde. În școală, o regulă ca „timpul de studiu individual” poate cultiva autonomia și responsabilitatea elevilor, îmbunătățind concentrarea și creând un mediu de învățare respectuos.
Până la vârsta de trei ani, copiii noștri navighează lumea înconjurătoare ghidați de limite stabilite în mod natural. Dar, odată ce ajung în etapa de autonomie, adică după vârsta de trei ani, introducem și reguli, alături de limitele deja existente. Trebuie să găsim echilibrul perfect între a oferi structură și a permite libertate, astfel încât copiii să poată înflori în mod creativ și să fie pregătiți pentru viață. Ca părinți și educatori, scopul nostru nu este să impunem un set de reguli standard, ci să învățăm cum să stabilim reguli eficiente. Ce face o regulă să fie eficientă? Cum ne putem folosi de acest instrument pentru a ne îmbunătăți viața, nu doar ca o formă de pedeapsă sau restricție? Este esențial să înțelegem cum să utilizăm regulile pentru a sprijini dezvoltarea armonioasă a copiilor, pentru a-i ajuta să crească într-un mediu sănătos. Astfel, regulile devin un ghid care ne ajută pe toți, nu o sursă de conflict sau frustrare.
În atelierul ERI din 16 ianuarie, vom explora aceste teme, împărtășind perspective și strategii pentru a cultiva potențialul copiilor noștri chiar din primii ani de viață. Vă așteptăm alături de noi la evenimentul „Etapele dezvoltării copiilor de până la 9 ani. Importanța achizițiilor timpurii în evoluția școlară”, susținut de Diana Stănculeanu, specialist în domeniul educației parentale și psihologia copilului.
Locurile sunt limitate, iar participarea este gratuită, prin completarea acestui formular: https://forms.gle/6GSuMrdsPUNGmtUf7