Începând din această lună, directorii de școli, profesorii, precum și toate persoanele implicate în creșterea calității sistemului de educație din România au la dispoziție un nou instrument și, totodată, o sursă de inspirație valoroasă pentru activitatea educațională.
Cititorii cărții „Top Class” vor putea descoperi realitatea din spatele succesului educației din Finlanda, descrisă de un expert finlandez, fost președinte al Confederației Internaționale a Directorilor de Școală, precum și al Asociației Directorilor de Școală din Finlanda, după o lungă carieră în calitate de director de liceu și de creator de politici educaționale naționale și internaționale.
Totodată, cadrele didactice vor avea la îndemână diferite soluții pentru depășirea dificultăților întâmpinate în procesul didactic și vor putea înțelege mai bine cum pot obține un management și leadership educațional performant, care sunt rolul și menirea directorilor școlari și valorile pe care trebuie fundamentată viziunea unei școli, precum și importanța împărtășirii bunelor practici educaționale.
„Cum va arăta viitorul școlii? Aceasta este o chestiune la care un director trebuie să se gândească în mod constant. A fi director înseamnă a planifica viitorul școlilor. Câteodată, această orientare către viitor îi împiedică pe directori să se bucure de prezent, de recompensa îndeplinirii unor planificări bine făcute. Pentru a răspunde acestei întrebări, directorul trebuie să aibă o viziune cu privire la felul în care vor arăta în viitor școala și învățarea. O școală sau o organizație care pierde această perspectivă ar putea continua să evolueze în direcția corectă, dar s-ar putea găsi tot mai departe de nevoile reale ale beneficiarilor ei.” Acestea sunt premisele de la care a pornit Ari Pokka, atunci când a decis publicarea volumului „Top Class – leadershipul și managementul educațional finlandez”.
Cartea a fost publicată de editura Curtea Veche, cu sprijinul Fundației Didactica, urmând să fie lansată, în prezența autorului, într-un turneu național care va ajunge în Sibiu, Cluj-Napoca, Brașov, Buzău, Galați, București, în perioada 20-25 martie a.c.. Evenimentele oferă un cadru prielnic pentru dezbateri aplicate între directori, profesori, specialiști în educație, reprezentanți ai autorităților și instituțiilor publice locale și expertul internațional, Ari Pokka.
În prezent, Ari Pokka conduce propria companie, Institutul Finlandez de Educație, și lucrează în mai multe țări, având rolul de consilier educațional, inclusiv în școli din România. Printre acestea se numără și Școlile Româno-Finlandeze ERI din Sibiu și Cluj-Napoca, unde procesul de învățare este organizat prin perspectiva metodologiei finlandeze, prin metode experiențiale, cu accent pe transferul cunoștințelor în viața reală și abordarea individualizată, respectând planul-cadru și programele școlare adoptate de Ministerul Educației din România.
„România se află azi într-un moment de tranziţie, de transformare masivă a mentalităţilor, un moment în care vechile impulsuri şi tipare autoritariste de tip top-down se dovedesc, de la o zi la alta, tot mai depăşite şi mai inadecvate. Un suflu nou se aude la firul ierbii şi întreaga mea experienţă din ultimii ani din sistemul educaţional îmi spune că o nouă generaţie de directori, oamenii care pot schimba felul în care sunt conduse şcolile ţării, este pregătită şi aşteaptă. Rămâne ca, în cadrul politicilor educaţionale, să fie implementate moduri de a-i găsi, a-i încuraja, a-i sprijini şi a le crea condiţiile prin care să se dezvolte”, scrie în Cuvântul înainte Doru Căstăian, profesor metodist la Casa Corpului Didactic Galați, profesor de filosofie și științe socio-umane, dar și traducătorul cărții „Top Class” în limba română.
„Cartea lui Ari te duce nu doar într-o lume ideală, ci într-una chiar posibilă, în care educația e baza pe care ne construim societatea și liderii ei sunt oameni care au puterea infinită de a crea viitorul. Un instrumentar viu și valoros, provenit din experiența de zi cu zi, comunicat într-un fel care te face să n-o lași din mână până când reușești să aduci și tu modelul propriu de creștere, la clasă”, declară Elena Lotrean, directorul Fundației Didactica și cofondatorul Școlilor Româno-Finlandeze ERI.
„Top Class este o carte eveniment, un manual de claritate intelectuală, un manifest vizionar și o declarație de dragoste făcută deopotrivă copiilor și educației. Sper ca această carte minunată să își găsească un loc însemnat pe raftul oricărui profesor și părinte din România și, poate într-o măsură încă și mai mare, pe raftul oricărui director veteran, debutant sau aspirant. În mâna lor stă o bună parte a destinului educației romanești în anii care urmează.”, adaugă profesorul Doru Căstăian.
Persoanele interesate pot comanda „Top Class – leadershipul și managementul școlar finlandez”, accesând platforma teachertraining.ro.
Fundația Didactica
Fundația Didactica Sibiu a fost înființată în anul 1999 la inițiativa a cinci profesoare cu dragoste de copii și de viitorul lor. Și-au dorit o școală aplicată pentru elevi și posibilitatea de a-i educa diferit, practic, adaptat la nevoile pieței muncii. În 2016, visul lor devine realitate prin proiectul Școala Primară Româno-Finlandeză (ERI). De la înființare, școala și-a construit o reputație pozitivă, atât în comunitatea locală, cât și la nivel național și internațional. Parteneriatele dezvoltate, cu actori reprezentativi din domeniul educațional din Finlanda și România, consolidează legăturile dintre învățământ, cercetare și inovație, aducând valoare adăugată în creșterea capacității instituționale și a formării cadrelor didactice.
Din iulie 2020, Fundația Didactica a intrat într-un parteneriat de dezvoltare cu grupul educațional elvețian winsedswiss (World Institute of Service Education).
Finnish Teacher Training Centre by ERI
Finnish Teacher Training Centre by ERI este un centru de formare continuă pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar, care a apărut ca o continuare firească și necesară a Școlilor Româno-Finlandeze ERI. Portofoliul de programe este modular și flexibil, construit atât pe competențe generale de dezvoltare personală și a carierei, cât și tehnice, metodologice, specifice corpului didactic.